İNSAN VE PORTRE FOTOGRAFÇILIĞI: İFADEYİ VURGULAMAK

İnsan ve portre fotograflarında fotografını çektiğimiz kişinin duygu, düşünce, ifade, tavır, kimlik ve kişiliğini etkili bir şekilde aktarabilmek için sırasıyla bazı fotografik kararlar vermek gerekir.

İlk tercih kullanılacak objektiftir. 80 – 135 mm arasındaki odak uzaklıkları kadrajda sadece fotografını çektiğimiz kişiyi bırakacak ayıklamayı yapacağı için doğru bir karar olacaktır. Net Alan Derinliğini sınırlı kullanmak da yine fotografını çektiğimiz kişiyi ilgi merkezi haline getireceği için doğru bir tercih olacaktır. Ancak hemen her fotograf konusunda olduğu gibi etkili ışık kullanımı tüm bu teknik tercihlerin öncesinde gelmektedir. Ana konuyu öne çıkaracak, ilginin farklı yerlere kaymasını engelleyecek bir aydınlatma yönü ve koşulu çalışmayı çok kolaylaştıracaktır.

Kapı ve pencere önlerinde yapılan çekimlerin arka planı karanlık bırakarak ilginin ana konuda toplanmasını sağladığından daha önceki örnek fotograflarda konuşmuştuk. Bu nedenle insan ve portre fotograflarında da bu koşulu sağlamak çekime çok yardımcı olacaktır. Çektiğimiz konuyu en etkili şekilde ortaya çıkacak ışık konuyu 45 derece açıyla gelen ışıktır. Bu sayede konunun bir bölümü aydınlanacak diğer tarafa doğru yumuşaktan başlayarak koyulaşan gölgeler hacim, detay, doku ve derinlik duygusunu fotografımıza katacaktır. Fotografını çektiğimiz kişilerin bu uygun ışık koşulunda bizi bekliyor olma ihtimalleri çok az olacağından kuracağımız iletişimin önemi bir kez daha ortaya çıkacaktır. Fotografını çektiğimiz kişiye nerede durmasını, hangi yöne doğru bakmasını istediğimizi söyleyebilmemizi ve tüm bu çalışmayı yaparken o kişinin doğal bir şekilde poz vermesini sağlayacak tek şey size duyacağı güvendir.

Fotografını çektiğimiz kişilerin bize 2 yönden güven duyması gerekir. Bunlardan birincisi onları rencide edecek ya da istemedikleri şekilde görünecekleri bir fotograflarını çekmeyeceğimize güvenmeleridir. Elbette buna ek olarak çektiğimiz fotografları da onların istemeyeceği ya da onlara zarar verecek bir yerde, bir biçimde kullanmayacağımıza da güvenmeleri gerekir. Bu güveni verebildiğimiz kişilerle etkili portre çekimleri yapma şansımız olur.

Etiyopya’da çektiğim bu fotografta da tele objektif, açık diyafram, karanlık arka plan gibi teknik tercihleri yaparken, çocukla kurduğum ilişki de önemliydi. Bu nedenle fotograf makinemi, çektiğim fotografları göstermek ve hatta çocuğun makinenin vizöründen, ekranından bakıp fotograf çekmesine izin vermek gibi yollar izledim. Fotografını çektiğimiz insanlarıın güvenini kazanacak doğru adımları atmak, belki de fotografla ilgili yapılacak teknik tercihlerden çok daha önce gelen bir yoldur.

Leave a Comment!

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir