GECE FOTOGRAFLARI: AYDINLATILMIŞ ŞEHİR

Gece, ışık bakımından en zayıf ortamdır. Bu nedenle fotograf çekimi zor, ancak sonuç fotograflar etkileyicidir. Örneğin sokak lambaları, vitrin ışıkları ya da ay ışığının yarattığı manzaralar ilginç olanaklar sunar.  Bazı durumlarda flaş kullanmak da fotografa ilginç etkiler katabilir.  Güneş battıktan sonraki kısa bir süre gece fotografçılığı için en uygun zamandır. Bu zamanı geçirirseniz gökyüzü gereğinden fazla kararıp can sıkıcı bir fon oluşturabilir. Ayrıca tam kararan gökyüzüyle konu çok kontrast olur. Işıklı yerler patlar, ışıksız yerler ise simsiyah olur. Bunun için güneşin hemen batımından sonraki “mavi karanlık” denilen dönem iyi değerlendirmelidir.

Mavi karanlık güneş battıktan yaklaşık 5 dakika sonra başlayan ve mevsime göre süresi değişen bir dönemdir. Kış mevsiminde birkaç dakika süren mavi karanlık dönem, yazın 30 – 40 dakikaya kadar uzayabilir. Çekim süresinin kısa olması sebebiyle çekim yapılacak noktaya gün batımından önce ulaşarak hazırlıkları tamamlamayı gerektirir.

Gece aydınlatılmış şehir ve bina fotograflarını çekerken mutlaka bir tripod ile çalışılmalıdır. Bu sayede uzun pozlama sürelerini sıkıntısız bir şekilde deneyebilir, aynı zamanda kadrajı oluştururken de rahat hareket edebiliriz.

Gece fotografları 8 diyafram sabit kullanılarak çekilir ve sadece enstantane değeriyle bracketing (gruplama – tarama) yapılır. Kullanılacak olan 8 diyafram her yerin net çıkmasını sağlayacak net alan derinliğini sağlayacaktır.

ISO değeri, tripodla çalışılacağı ve enstantane yönünden sıkıntı yaşanmayaı için, 100 olarak tercih edilir. Böylece yüksek ISO sebebiyle oluşabilecek noise (kumlanma) riski en aza indirilmiş olur.

RAW formatta çekim yaparken Beyaz Ayarı’nı Auto (otomatik) konumda bırakmak ve renge daha sonra bilgisayarda RAW işleyen bir programda karar vermek mümkündür. Ancak JPEG formatta da çekim yapılıyorsa Beyaz Ayarı’nı GÜNIŞIĞI olarak kullanmak yapay ışık kaynaklarının da renk etkisini kaydetmeyi sağlayacaktır. Genel olarak gerçekleştirdiğim atölyelerde pozlamayla birlikte Beyaz Ayarı’nda bracketing (gruplama – tarama) yapmayı ve aynı kadrajı farklı Beyaz Ayarı değerleriyle çekmeyi de tavsiye ediyorum. Böylece arşivimizde aynı kadrajın farklı renklerde sonuçları da oluyor.

Pozlama süreleri uzun olacağından dolayı makinedeki MENU içerisinde Uzun Pozlamada Kumlanma Giderici’yi de AÇIK konuma getirmek doğru bir tercih olacaktır.

Amasra Limanı’nın genel görüntüsünü çektiğim bu fotografta da yukarıda sıralamaya çalıştığım bu tercihlere dikkat ederek çekimleri gerçekleştirdim.

Fotograf makinemizi triood üzerinde sabitlediğimizde deklanşöre kendimiz basıp çekim yapmak yerine uzaktan kumandayla çalışmak makinenin sallanma riskini azaltacaktır. Kumandanız yoksa self timer (kendi kendine çekim) konumu da kullanılabilir. Son dönemde wifi özelliği kullanılarak da bu çekimler gerçekleştirilebilir.

Leave a Comment!

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir